VeÅ™ejné osvÄ›tlenà v ÄŒeské republice nemá jednotnou koncepci. Kdyby tomu tak bylo, byl by celý proces významnÄ› jednoduÅ¡Å¡Ã. Praxe je vÅ¡ak od ideálnÃho stavu ponÄ›kud vzdálena a tak se stává, že v nÄ›kterých mÄ›stech narazÃte na pilotnà projekt reflektorů LED s pÅ™ÃliÅ¡ chladným typem svÄ›tla, které pÅ™ispÃvá ke svÄ›telnému smogu. Zdravá soudnost využÃvánà této techniky je ponechána na každém z nás a tak je pomÄ›rnÄ› běžné, že nÄ›kde se cÃtÃme dobÅ™e a dokážeme docenit pÅ™ednosti veÅ™ejného osvÄ›tlenÃ, zatÃmco jinde působà nevhodnÄ›, nebo je problematickým faktorem.
SilniÄnà provoz versus chodci
OsvÄ›tlenà veÅ™ejných komunikacÃ, chodnÃků, silnic a dálnic se potýká se zásadnà rozepřà dvou protichůdných smÄ›rů a vždy docházà k vzájemnému kompromisu. Na jedné stranÄ› se nacházà pozice Å™idiÄů, kterým vyhovuje spÃÅ¡e chladnÄ›jÅ¡Ã barva bÃlého svÄ›tla, zatÃmco chodci se lépe cÃtà v pÅ™irozenÄ›jÅ¡Ãm oranžovém nádechu, pÅ™ipomÃnajÃcÃm západ slunce. Ze zdravotnÃho hlediska má jednoznaÄnÄ› vyÅ¡Å¡Ã pÅ™Ãnos teplá barva osvÄ›tlenà pÅ™ibližnÄ› 3000 K, která podporuje tvorbu melatoninu, což vÅ¡ak snižuje pozornost a navozuje únavu osob za volantem.
Kompromis se pak v praxi Å™eÅ¡Ã tÃm, že chladné ostré bÃlé svÄ›tlo se instaluje v mÃstech zvýšeného provozu a pohybu osob, jako jsou pÅ™echody pro chodce, svÄ›telné i vÃceúrovňové kÅ™ižovatky, systémy nadjezdů, nepÅ™ehledné zatáÄky apod.
Studená nebo teplá bÃlá musà působit ve veÅ™ejném osvÄ›tlenà vyváženÄ›
ProzatÃm stále dominuje v této oblasti sodÃková výbojka, na jejÞ svÄ›tlo jsme zvyklà a pÅ™ipadá nám také pÅ™irozené. NenaruÅ¡uje takovým způsobem spánkový cyklus a tzv. orgánové hodiny organismu. Na exponovaných mÃstech se pak využÃvajà zdroje poskytujÃcà studenou bÃlou o teplotÄ› chromatiÄnosti nad 5000 K, tzn. metalhalogenidové výbojky nebo modernà technologie LED diod, koncipovaná jako výkonná reflektorová svÃtidla.