Děti jsou tvorové hraví a nic na světě je snad nepotěší víc než pořádná hromada nepořádku všude, kam se podíváte. Toto je obvyklý pohled na věc. Přemýšleli jste ale někdy nad tím, že děti nepořádek vůbec nemusí vnímat jako nepořádek? Napadlo vás někdy, že úklid pro ně může být jen nudnou součástí světa dospělých, které samy nemají šanci porozumět a nechtějí se jí kvůli tomu přizpůsobit? Pravidla a pořádek jsou pro vás zcela určitě důležitá, tuto skutečnost ale dětem řevem a zákazy vysvětlit nemůžete. Neporozumí vám a když náhodou budou povinnost plnit, bude to ze strachu a obav o to, aby dostali slíbenou odměnu, třeba v podobě pohádky http://www.radiojunior.cz/pohadky či drobné sladkosti. A strach je vždycky špatnou motivaci. Jak tedy dětem můžete vysvětlit, že uklízet se musí tak, aby to pochopily a neodnesly si z chvil úklidu jen šrámy na duši a patřičnou averzi?
Vytvořte z úklidu hru
Možná se vám to zdá jako špatný nápad, ale vytvořit z úklidu hravou součást dne, nebo dokonce nechat děti při této aktivitě soutěžit, je sázkou na jistotu. Každé dítě je totiž tvorem hravým a soutěživým a vítězství nad sourozencem mu bude rozhodně větší odměnou než vidina uklizeného pokoje a to díky plastovým bednám.
Učte je myslet i při hraní
Hračky podporující rozvoj myšlení nejsou při vývoji dítěte vším. I když jistě mají svou úlohu, jejíž význam snad ani nelze popřít, je dobré děti učit myslet nejen pomocí nich, ale i pomocí toho, jak budou uklízet. Typickým příkladem je například velké množství hraček v plastových bednách. Průměrné dítě se bude snažit celou bednu vysypat, vy se mu ale snažte vysvětlit, že pokud potřebuje z bedny jen určitou hračku, je škoda udělat nepořádek všude.
Jděte příkladem
Děti jsou tvory učenlivými a ať to chcete nebo ne, učit se budou právě od vás. Ukazujte jim tedy na svém příkladu třeba i drobnými maličkostmi, že úklid je přirozenou součástí života, nevěšte hlavu a nevzdávejte se. Však ony se úklidu přece jen jednou naučí.